Zorg bij u thuis | Hoe werkt het?

Hoe werkt Personenalarmering?

STMG verzorgt niet zelf het personenalarmeringssysteem, maar heeft hiervoor een samenwerking met FocusCura. De Personenalarmering is gebaseerd op een abonnement. Als u een abonnement bij FocusCura heeft afgesloten, plaatst FocusCura bij u thuis een alarmunit. U krijgt een zendertje met een alarmknop dat u altijd bij u draagt aan een halsketting of polsband. Als er iets aan de hand is, is een simpele druk op de alarmknop van het zendertje voldoende om alarm te slaan.

Altijd contact
Na een druk op de alarmknop van de zender krijgt u rechtstreeks contact met de alarmcentrale. U hoeft daarvoor niet naar uw telefoon, want de alarmunit werkt als een intercom. U hoort duidelijk de stem van de centralist. Via de spreek-luisterverbinding kunt u met de centralist over uw probleem spreken.

De centralist ziet meteen uw gegevens op het scherm en de telefoonnummers van uw contactpersonen en andere hulpverleners, zoals uw huisarts. De centralist probeert er achter te komen wat er met u aan de hand is. Afhankelijk van de situatie wordt een contactpersoon of andere hulpverlener gewaarschuwd.

Contactpersonen
Als u zich abonneert op het personenalarmeringssysteem is het nodig dat u minimaal drie contactpersonen opgeeft, mensen uit uw eigen omgeving (vaak familieleden of buren) die in geval van nood kunnen worden gewaarschuwd. Zij moeten een sleutel van uw huis hebben en in de regel binnen dertig minuten bij u kunnen zijn.

Als het alarm gaat, zoekt de alarmcentrale eerst contact met de eerste contactpersoon. Is deze niet bereikbaar, dan wordt de tweede contactpersoon gebeld enzovoorts. Soms kan het lastig zijn in uw omgeving drie contactpersonen te vinden. In dat geval kunt u zich abonneren op de Professionele Zorgachterwacht.

 

Kosten
De kosten van de personenalarmering vindt u in de tarievenkaart van FocusCura.